Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to składnik, który jest niezwykle ważny dla zachowania właściwego stanu zdrowia. Jest to witamina wyróżniająca się wszechstronnym działaniem, której niestety organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Witamina C ma ważny udział w produkcji kolagenu oraz białek w organizmie, co przyczynia się do zachowania zdrowych kości, zębów, dziąseł więzadeł i naczyń krwionośnych. Dobroczynne działanie witaminy C i jej znaczna popularność sprawiają, że na jej temat powstało wiele mitów. W poniższym artykule sprawdzamy fakty i mity dotyczące kwasu askorbinowego. Zapraszamy do wnikliwej lektury. 

Witamina C uchroni nas przed przeziębieniem lub grypą – mit 

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów odnośnie witaminy C jest ten mówiący o tym, że spożywanie kwasu askorbinowego może uchronić nas przed przeziębieniem lub grypą. Mit ten został obalony przez lekarzy w 2007 roku, jednak mimo tego w dalszym ciągu bardzo wielu Polaków jest przekonanych, że zażywanie kwasu askorbinowego może uchronić ich przed taką infekcją. Należy pamiętać o tym, że witamina C w żadnym wypadku nie może być określona panaceum na przeziębienie i grypę. Zażywanie witaminy C w okresie jesiennym nie spowoduje, że ryzyko zachorowania na grypę czy przeziębienie będzie znacznie zmniejszone. 

Dzięki witaminie C skrócony zostaje czas chorowania – fakt

Witamina C przyczynia się do skrócenia czasu infekcji, jednak nie w dużym stopniu. Badania pokazują, że przyjmowanie kwasu askorbinowego w okresie przeziębienia skróciło czas przeziębienia o 8 procent u ludzi dorosłych, a o 14 procent u dzieci. Dotyczy to wyłącznie sytuacji, w których witaminę C stosowano przed zachorowaniem, a nie gdy już doszło do zachorowania. 

Najlepszym źródłem witaminy C są owoce cytrusowe – mit

Do głównych źródeł witaminy C zalicza się owoce i warzywa – mowa tutaj zarówno o tych świeżych jak i przetworzonych we właściwy sposób. Wiele osób uważa, że zdecydowanie najlepszym źródłem kwasu askorbinowego są cytrusy. Okazuje się jednak, że w związku z tym, iż cytrusy są przywożone do Polski z dalekich krajów, antyseptyczne środki wykorzystywane od ich konserwacji przyczyniają się do zniszczenia właściwości witaminy C. 

Oznacza to, że znacznie bardziej bogate w witaminę C są warzywa i owoce, które można uprawiać w Polsce. Cała masa produktów posiada o wiele wyższą zawartość witaminy C aniżeli owoce cytrusowe. Mowa tutaj chociażby o natce pietruszki, czerwonej papryce, czarnej porzeczce, brukselce oraz owocach róży. Witaminę C możemy także znaleźć w ziemniakach, kapuście, brokułach czy kalafiorze. 

Witamina C wspiera układ odpornościowy – fakt

Witamina C przyczynia się do poprawy kondycji układu odpornościowego. Komórki odpornościowe działają sprawniej, produkcja hormonów stresu ulega zmniejszeniu. Witamina C posiada także działanie przeciwutleniające i antyhistaminowe. Niedobór kwasu askorbinowego może powodować, że będziemy bardziej podatni na zachorowanie. Badania wskazują, że znaczne dawki kwasu askorbinowego powodują, że ryzyko wystąpienia przeziębienia u osób uprawiających sport i intensywnie ćwiczących się znacząco zmniejsza. 

Nadmiar witaminy C nie szkodzi – mit 

Witamina CNadmiar witaminy C również nie jest zdrowy dla ludzkiego organizmu. Taka sytuacja może spowodować, że bardzo szybko będziemy potrzebowali pomocy nefrologa. Jest to spowodowane tym, iż mimo że kwas askorbinowy jest rozpuszczalny w wodzie i wydala się go z moczem, to jednak nadmiar przyczynia się do zakwaszenia moczu. Następuje także upośledzenie wydalania stałych kwasów i zasad. Kwaśny odczyn moczu może sprawić, że dojdzie do krystalizacji moczanów i cystynianów oraz tworzenia się kamieni w drogach moczowych. Jednocześnie nadmiar witaminy C może powodować kamicę nerkową bądź prowadzić do jej zaostrzenia. Duże dawki witaminy C nie są zalecane w przypadku hemochromatozy, anemii syderoblastycznej bądź talasemii, ponieważ powoduje to, że przebieg tych schorzeń zostaje wówczas pogorszony. 

Nadmiar witaminy C powoduje także obniżenie poziomu wchłaniania bądź ograniczenia aktywności selenu i miedzi. U niektórych pacjentów powoduje to nawet zafałszowanie wyników testów cukrzycowych i hemoglobiny. Przyjmowanie witaminy C w za dużych ilościach powoduje także wymioty, nudności, kurcze żołądka a nawet spadek odporności na zakażenia i przeziębienia. Warto zaznaczyć, że częste zażywanie witaminy C może też powodować także uzależnienie powodujące wystąpienie objawów niedoboru po jej odstawieniu. Warto wiedzieć, że – tak jak w przypadku innych mikroelementów – również niedobór witaminy C niesie za sobą niezwykle negatywne konsekwencje. Brak odpowiedniej ilości witaminy C w organizmie powoduje, że możemy zachorować na szkorbut, a nasza odporność ulegnie znacznemu pogorszeniu. Tym samym trzeba pamiętać o tym, by spożywać jak najwięcej produktów bogatych w kwas askorbinowy, jednakże we właściwej ilości. Wówczas z pewnością nasz organizm zachowa zdrową kondycję, a my cały czas będziemy cieszyć się dobrym samopoczuciem.