Handel częściami samochodowymi od podstaw

Handel częściami samochodowymi od podstaw – entuzjaści biznesu i miłośnicy handlu bardzo często poszukują nowych nisz, w których ich firmy mogłyby się rozwijać. Dość popularnym rozwiązaniem jest dziś otwieranie wirtualnych sklepów z towarem lub chociażby franszyza. Czy na pewno powinniśmy entuzjastycznie podchodzić do wszelakich nowych możliwości zarobienia pieniędzy w branżach, o których do tej pory nie mieliśmy zbyt wiele pojęcia? Przyjrzyjmy się temu problemowi nieco bliżej.

Czy handel częściami samochodowymi jest dla nas?

Handlowanie częściami samochodowymi nie będzie wymarzonym zajęciem dla każdego. To dość specyficzna branża, w której musimy nieco się obracać, by poradzić sobie chociażby z wieloma trudnymi pytaniami naszych klientów. Choć oczywiście często klientami są warsztaty samochodowe, w których pracownicy doskonale wiedzą, jakich elementów potrzebują, to jedna czasami również musimy potrafić odpowiedzieć na szereg bardzo trudnych pytań odnośnie sprzedawanych przez nas części samochodowych.

Nowe czy używane – jakimi częściami handlować?

Wiele będzie zależało również od decyzji o tym, jakimi częściami zaczniemy handlować. Mówiąc w dużym skrócie praca z nowymi częściami będzie „czystsza” i nie będzie wymagała od nas tak skomplikowanej logistyki. Decydując się na skupowanie używanych samochodów w celu ich recyklingu i sprzedaży części będziemy stawali przed wieloma trudnościami logistycznymi i prawnymi. Będziemy na pewno potrzebowali znacznie więcej przestrzeni, na której takimi samochodami będziemy się zajmowali. Handlowanie używanymi częściami samochodowymi można bezsprzecznie uznać za znacznie trudniejsze, choć ten medal ma również drugą stronę. W przypadku takiego obrotu często zarobki są stosunkowo duże i wynagradzają początkowe trudności organizacyjne. Wynika to z faktu wielkiego boomu na ekologię i pozbywania się wielu starych samochodów przez ludzi. Często na takim samochodzie jesteśmy w stanie zarobić całkiem pokaźne sumy dzięki jego utylizacji.

Oryginały czy zamienniki – które części lepiej sprzedawać?

To odwieczny dylemat, na który nie ma jednoznaczne odpowiedzi. Powinniśmy raczej kierować się tym, by w naszej ofercie było jak najwięcej asortymentu różnego rodzaju części samochodowych, zarówno zamienników jak i oryginałów. Pozwólmy podjąć decyzję naszym klientom, którzy zwykle będą doskonale wiedzieli czego poszukują i jakimi kryteriami się kierują. Obie kategorie części samochodowych mają swoich zwolenników i przeciwników, którzy posiadają swoje argumenty, często zupełnie słuszne. Wydaje się być rozsądne podejście, w którym jako sprzedawcy handlujemy zarówno częściami zamiennymi, jak i oryginałami.

Przez Internet czy stacjonarnie?

To kluczowa decyzja dla późniejszych Twoich działań i prowadzonego marketingu. Ta decyzja również determinuje wiele kwestii logistycznych. W przypadku handlu stacjonarnego będziemy musieli znaleźć odpowiednie miejsce, w którym jeszcze zbyt wielu sklepów motoryzacyjnych nie ma lub też podjąć trudną konkurencję z tymi, które już istnieją i swoją renomę uzyskały w lokalnej społeczności. W przypadku stacjonarnej sprzedaży naturalnie będziemy również musieli posiadać własny punkt handlowy, za którego kupno lub wynajem zapłacimy. Korzyścią jest jednak możliwość zaopatrywania ekspresowo pobliskich warsztatów samochodowych, które będą naszymi największymi klientami.

Pozornie większe możliwości daje zatem Internet. Będziemy mieli niemalże nieograniczony dostęp do klientów, ale ma to również swoją cenę. Przede wszystkim konkurencja na rynku sprzedaży części samochodowych jest wprost gigantyczna i są już marki bardzo chętnie wybierane przez konsumentów. Zyskanie ich zaufania zajmie nam na pewno trochę czasu. Liczyć się zatem musimy z nakładami reklamowymi, a także z tym, że koszt wykonani solidnie działającego sklepu również nie będzie niski. Pocieszający jest jednak fakt, że nakłady na reklamę ponosić również muszą właściciele lokalnych punktów sprzedaży.

Skąd brać towar?

To najtrudniejsze pytanie. W przypadku małego biznesu raczej nie będziemy zamawiali sprzętu bezpośrednio u producenta, ani też w dużych ilościach z Chin. Pozostaje nam raczej korzystanie z rozbudowanej dość dobrze w Polsce sieci hurtowni części samochodowych, w których znajdziemy praktycznie wszystkie niezbędne części dla naszych klientów, a także wiele ich rodzajów. Zwykle w takim wypadku będziemy mogli działać na zasadzie komisu i nie będziemy potrzebowali nazbyt dużego nakładu finansowego. Sprowadzimy dla naszego klienta ekspresowo części z hurtowni. Te zwykle posiadają swoje samochody dostawcze, którymi po mniejszych punktach sprzedaży rozwożą zamówienia nawet kilka razy dziennie. Dzięki temu klient nie będzie czekał nazbyt długo na swoją część do samochodu, a my oszczędzimy sporo przestrzeni na magazynowanie niepotrzebnych nam auto części na zapas.

Jest to branża bardzo trudna i wymagająca od nas wielkiego samozaparcia i wiedzy. W wielu wypadkach będziemy zmuszeni odpowiedzieć na trudne pytania klientów, a więc handel moto częściami jest przeznaczony jedynie dla osób, które doskonale są w nich obeznane.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl