Co to jest OCP krajowe? Ubezpieczenie OC przewoźnika jest to ubezpieczenie, które nie jest obowiązkowe, ale teraz coraz częściej jest wymagane. Ubezpieczenie to bywa również problematyczne zarówno dla przewoźników, jak i dla osób, które przewoźników wynajmują do różnego rodzaju transportów. Sprawdźmy sobie, co to jest OCP krajowe, międzynarodowe oraz z czym wiąże się jego posiadanie lub jego brak.
Międzynarodowe OCP i OCP krajowe co to jest?
Na samym wstępie wyjaśnijmy sobie, co to w ogóle jest ubezpieczenie OCP przewoźnika https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-ocp-przewoznika/. Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na fakt, że jeżeli na przykład mamy ubezpieczony samochód i objęty jest on ubezpieczeniem OC, to wówczas ubezpieczamy pojazd. Czyli niezależnie od tego, kto będzie tym pojazdem się poruszał, to jeżeli na przykład spowoduje wypadek, to wówczas ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym. Nieco podobnie jest w przypadku OCP przewoźnika tyle, że ubezpieczamy ładunek, a nie pojazd czy inne osoby. Jest to ubezpieczenie, które jest coraz częściej wymagane, chociażby z tego powodu, że żądanie zrekompensowania straty od ubezpieczyciela, najczęściej kończy się powodzeniem oraz szybką wypłatą pieniędzy. Jeżeli chodzi o przewoźników, to chociaż są oni zobowiązani do tego, aby odpowiadać za ładunek, to dochodzenie swoich praw, bardzo często jest długotrwałe i nie zawsze skuteczne, chociażby dlatego, że na przykład wartość ładunku mogła znacząco przekraczać wartość całej firmy, która go przewoziła. Dlatego bardzo często zarówno pośrednicy, jak i firmy, które bezpośrednio wynajmują usługę transportową, żądają takiego ubezpieczenia.
OCP przewoźnika dzielimy ogólnie na dwie główne kategorie, czyli OCP krajowe oraz OCP kabotażowe, w którym możemy również wyróżnić specjalną podgrupę, do której zaliczamy ubezpieczenia transportu na trasach międzynarodowych, które oczywiście obejmują przynajmniej dwa obce kraje. OCP krajowe dotyczy transportów, które są wykonywane na terenie tylko i wyłącznie naszego kraju. Tylko ładunki przewożone na takich trasach są takim ubezpieczeniem objęte. Jeżeli na przykład wynajmiemy przewoźnika, który będzie mieć opłacone OCP do przewożenia towarów na trasach międzynarodowych, to jeżeli ładunek zostanie uszkodzony bądź zniszczony, to wówczas nie zostanie nam ubezpieczenie wypłacone.
Co warto wiedzieć. Sprawdzenie ubezpieczenia OCP przewoźnika
Warto pamiętać o jednej sprawie, że jeżeli nawet przewoźnik, którego wynajmiemy do przewożenia towaru, pokaże nam dokumenty, które poświadczają o tym, że posiada on odpowiednią polisę ubezpieczeniową, to nie powinniśmy mu tak naprawdę do końca wierzyć na słowo. Bardzo często zdarza się tak, że przewoźnicy w ten sposób nas oszukują. Powód jest bardzo prosty. Coraz większa liczba klientów wymaga tego typu ubezpieczenia. Ubezpieczenia takie oczywiście swoje kosztują dlatego, jeżeli na przykład przewoźnik pokaże nam dokumenty poświadczające, że takie ubezpieczenie ma, my go wynajmiemy i oczywiście nic się nie stanie, to zarabia więcej, niż gdyby takie ubezpieczenie w rzeczywistości miał wykupione. Problem też polega na tym, że polskie przepisy bardziej zrzucają odpowiedzialność za sprawdzenie posiadania takiej polisy na osobę, która wynajmuje przewoźnika, czyli to od nas wymaga się, abyśmy przewoźnika, którego wynajmujemy, dobrze sprawdzili pod kątem posiadanej polisy.
W jaki sposób przewoźnicy mogą oszukiwać?
Przewoźnicy mogą nas oszukiwać w na wiele różnych sposobów, ale są dwa, najczęściej wykorzystywane. Pierwszy jest to wykupienie polisy w towarzystwie ubezpieczeniowym, która to polisa jest opłacona na raty, a następnie po zapłaceniu pierwszej raty zaprzestanie płacenia. Tego typu przewoźnik automatycznie jest wykluczony i nie jest obejmowany dalszym ubezpieczeniem, no ale dokumenty, które poświadczają to, że faktycznie ma wykupioną polisę, już do niego zdążyły dotrzeć. Dokumenty takie mogą zostać dalej przekazane na przykład do nas. Jeżeli potraktujemy takie dokumenty jako pewnik odnośnie do tego, że przewoźnik takie ubezpieczenie posiada, to prosimy się spore kłopoty.
Druga metoda jest dość podobna, czyli wykorzystuje się tutaj taką zasadę, że zgłaszamy w towarzystwie ubezpieczeniowym chęć zawarcia polisy, a następnie, kiedy przychodzą do nas dokumenty poświadczające zawarcie umowy, nie płacimy za tą polisę, czyli tak jakby sami z niej rezygnujemy. Tutaj sytuacja ponownie się powtarza, czyli przewoźnik dostaje dokumenty poświadczające o tym, że polisę posiada, natomiast towarzystwo ubezpieczeniowe tak naprawdę nic nie ubezpiecza. Inna czynność to pokazywanie polisy na trasy, które go nie obejmują, licząc na to, że nie wiemy co to jest OCP krajowe i zagraniczne.
W jaki sposób sprawdzić, czy przewoźnik posiada ubezpieczenie OCP krajowe?
Aby dobrze sprawdzić przewoźnika, musimy tak naprawdę zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego, które widnieje na polisie i poprosić o zweryfikowanie danej firmy, Może się okazać, że na przykład taka firma posiada ubezpieczenie ciężarówki https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-oc-i-ac-samochodu-ciezarowego-i-dostawczego/lubelskie/ czy OCP przewoźnika, ale na przykład wykonuję transporty międzynarodowe i w naszym kraju, takie ubezpieczenie nie będzie naszego transportu chronić. Może się również zdarzyć, że właśnie przewoźnik w ogóle nie ma ubezpieczenia, co jest dla nas naprawdę bardzo niebezpieczne.
Full Polisa Łukasz Wnuk |
Promienna 33B |
05-200 Marki |
609 103 308 |
www.fullpolisa.pl/ |