Administrowanie nieruchomościami – jak krok po kroku założyć firmę o tym profilu działalności?

Administrowanie nieruchomościami – jak krok po kroku założyć firmę o tym profilu działalności? Firmy oferujące usługi z zakresu administrowanie nieruchomościami, cieszą się naprawdę dużą popularnością. Powstaje coraz więcej nieruchomości o różnym profilu działalności, które to wymagają nadzoru profesjonalnego zarządcy. Może się więc okazać, że jest to całkiem dobry pomysł na własny biznes.

Odpowiednie formy prowadzenia działalności

W jakiej formie powinna być prowadzona firma, która oferuje usługi administrowania nieruchomością? Dopuszczalne są wszystkie formy, w tym chociażby spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Osoby, które chcą sprawdzić się w tej branży, nie mogą jedynie decydować się na założenie spółki partnerskiej.
Która z tych form jest najlepsza? Nie da się właściwie odpowiedzieć w sposób jednoznaczny na to pytanie, ponieważ jest to wszystko zależne od danej sytuacji. Do wyboru są także: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna. Na samym końcu dostępna jest także spółka akcyjna.

Rejestracja działalności gospodarczej

Decydując się na założenie firmy w formie spółki jawnej, spółki komandytowej, czy też komandytowo-akcyjnej, przedsiębiorca musi zarejestrować swoją firmę w KRS. Jeżeli chodzi o jednoosobową działalność gospodarczą lub też spółkę cywilną, rejestracji należy dokonać w CEIDG. W dniu poprzedzającym rozpoczęcie danej sprzedaż, należy złożyć formularz VAT-R. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie Polski, prowadzący także sprzedaż towarów i usług, podlega opodatkowaniu VAT. Druk VAT-R musi zostać złożony w odpowiednim urzędzie skarbowym, który jest przynależny dla danej miejscowości, gdzie prowadzona jest działalność. Należy o tym pamiętać, ponieważ często ma się do czynienia z innym adresem zamieszkania osoby, która taką działalność prowadzi.

Polska Klasyfikacja Działalności

Następnym krokiem jest określenie PKD, czyli Polskiej Klasyfikacji Działalności. Decydując się na prowadzenie przedsiębiorstwa o takim profilu, obowiązuje 68.32.Z, czyli Zarządzanie Nieruchomościami na zlecenie. Uwaga! Jedna bardzo ważna informacja, która na pewno przyda się zarządcą nieruchomości. 68.32.Z nie obejmuje “działalności usługowej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach, włączając sprzątanie wnętrz, konserwacji i drobnych napraw, usuwania śmieci, usług ochrony, sklasyfikowanej w 81.10.Z” .

Forma opodatkowania przedsiębiorstwa

Niezależnie od tego, czy będzie się miało do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą, czy też większą firmą – zawsze należy wybrać dobrą formę opodatkowania. Osoby, które nie mają w tym doświadczenia, powinny skorzystać z pomocy księgowego w tej kwestii. Tylko dzięki temu uda się wybrać jedną z trzech (podatek liniowy według stawki 19 %, opodatkowanie na zasadach ogólnych, czy też ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) form.

Z VAT-em czy bez?

saskaiCzy zawsze będzie trzeba pomyśleć o opodatkowaniu sprzedaży usług VAT-em? W zdecydowanej większości tak, ale są takie przypadki, kiedy będzie można pomyśleć o pominięciu tego. Do takich nieopodatkowanych sytuacji należy obrót, który nie przekroczy 150 tysięcy zł. Należy jednak wiedzieć, że życie bez VAT-u opłaca się tylko w kilku sytuacjach. Jedną z nich jest ten moment, kiedy przedmiotem działalności są produkty lub usługi nie wymagające dużych nakładów finansowych.

Druga sytuacja dotyczy osób prywatnych, które z różnych powodów nie mogą odliczyć VAT. Korzystna sytuacja jest również dla podmiotów, które już są zwolnione z VAT.
Sytuacja wydaje się skomplikowana, dlatego też zaleca się kontakt z profesjonalnym księgowym, który będzie miał rozeznanie we wszystkich przepisach finansowych.

Spotkanie z ZUS

Czy każdy przedsiębiorca, który będzie prowadził firmę zapewniającą usługi administrowania nieruchomościami, musi zgłosić się do ZUS? Celem opłacenia składek zdrowotnych i innych opłat, które związane są z tym urzędem? Nie, jeżeli będzie to firma, która będzie prowadzona w formie wieloosobowej spółki z o. o., spółki komandytowo-akcyjnej lub akcyjnej. Są to takie formy, które nie podlegają ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Chyba, że dojdzie do zatrudnienia pracownika, to sytuacja będzie wyglądać inaczej.
Jeżeli ma się do czynienia z takimi formami, jak jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z o. o., spółka jawna, czy też komandytowa, należy zgłosić się do ZUS. Są to takie formy, które wymagają zgłoszenia do obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, a także zdrowotnego.

Konto firmowe

Jedną z końcowych faz zakładania firmy, jest posiadanie konta firmowego. Jest ono konieczne, jeżeli ktoś spodziewa się transakcji powyżej 15 tysięcy złotych za jednym razem. To każdy bank określa indywidualnie, jakie dokumenty należy posiadać, aby móc założyć takie konto firmowe. Wśród potrzebnych dokumentów można wymienić m.in. dowód osobisty, pieczątek firmową, czy też zaświadczenie o wpisie do CEIDG. Spółki jawne i partnerskie muszą dodatkowo posiadać akt zawiązania spółki, a także zaświadczenie o nadaniu numeru REGON oraz aktualny odpis KRS.